Salgsbetingelser
SALGSBETINGELSER
Innledning
Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt brukt av Forbrukerombudet.
Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av disse salgsbetingelsene.
I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten utfylles med relevante lovbestemmelser.
Innholdsfortegnelse:
- Avtalen
- Partene
- Priser
- Avtaleinngåelse
- Ordrebekreftelse
- Betaling
- Levering
- Uavhentede pakker
- Risikoen for varen
- Undersøkelsesplikt av varen
- Angrerett
- Reklamasjon
- Kjøperens rettigheter ved forsinkelse
- Personvern
- Endringer av salgsbetingelser
- Copyright (kopibeskyttelse)
- Kildeliste
- Avtalen
Kjøpsbetingelsene gjelder for salg av varer og tjenester fra Living Outlet AS til forbrukere. Betingelsene er basert på blant annet avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, angrerettloven og ehandelsloven.
Ved salg til bedrifter kommer ikke forbrukerkjøpsloven og angrerettloven til anvendelse da kjøpsloven regulerer salg mellom næringsdrivende.
Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser. Ved å akseptere salgsbetingelsene bekrefter kjøperen at de har lest og er innforstått med betingelsene, samt all tilgjengelig informasjon om varen, herunder informasjon om varens kvalitet, egenskaper samt informasjon om vedlikehold.
2. Partene
Selger Firmanavn: LIVING OUTLET AS
Kontaktadresse: Leiraveien 11 2000 Lillestrøm
E-post: post@livingoutlet.no
Telefonnummer: 99467718
Organisasjonsnummer: 932014106
Kjøper er den person som foretar bestillingen.
3. Priser
Alle priser i nettbutikken er oppgitt inkludert merverdiavgift. Totalkostnaden for varene vil vises før bestilling. Eventuelle fraktkostnader fremkommer i kassen etter at du har skrevet inn din leveringsadresse og før bestilling gjennomføres.
*Priser vises eks mva ved forhandlerinnlogging.
** Forhandlere etterfaktureres for frakt etter avtale
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selger. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Ordrebekreftelse
Når vi mottar din bestilling vil du automatisk motta en ordrebekreftelse til din oppgitte epostadresse. Det viktig at du kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med din bestilling med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, må du fortrinnsvis ta kontakt på telefon 99467718 eller sekundært på e-post til post@livingoutlet.no. Ved beskjed om endringer eller kanselleringer gitt pr epost kan vi ikke garantere at forespørselen blir behandlet før ordren er pakket og sendt. I slike tilfeller vil ordren leveres i henhold til ordrebekreftelse.
Om du ikke mottar en ordrebekreftelse kan det være at ordrebekreftelsen har blitt filtrert ut av ditt søppelpost filter eller at du har registrert deg med feil epostadresse. I slike tilfeller anbefaler vi deg å ta kontakt med oss per e-post og telefon oppgitt ovenfor.
6. Betaling
Kjøpesummen kan gjøres opp med enten bank- eller kredittkort, VIPPS, Klarna faktura eller Klarna delbetaling (2) (3) (4). Fullstendige vilkår før for kjøp på faktura eller delbetaling finner du under de nevnte betalingsalternativene på utsjekk siden. Ved bruk av kort, Klarna eller VIPPS vil den totale kjøpesummen blir reservert på kortet ved gjennomføring av bestillingen. Kjøpesummen blir deretter trukket fra kortet når varene blir sendt. Om det går lang tid fra bestilling blir plassert til ordren skal sendes vil det i noen tilfeller være slik at reservasjonen er utløpt og om det da viser seg at det ikke er mulig å gjennomføre transaksjonen forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen.
For å kunne tilby Klarnas betalingsløsninger, kan vi komme til å overføre dine personopplysninger i kassen i form av kontakt- og ordredetaljer til Klarna, for at Klarna skal kunne vurdere hvorvidt du kvalifiserer til deres betalingsløsninger og for å skreddersy disse betalingsløsningene til deg. Dine overførte personopplysninger blir behandler i tråd med Klarnas egen personvernerklæring.
Vi gjør oppmerksom på at ved kjøp på Klarna faktura eller Klarna delbetaling må bestillingen sendes til adressen som er angitt i bestillingen. Dette er et sikkerhetstiltak i Klarna sine vilkår og er ufravikelig.
Dersom kjøperen bruker kredittkort (2) eller debetkort (3) ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager fra bestillingen. (4)
Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse. (5)
Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel ved tilvirkningskjøp, kan selgeren kreve dette.
7. Levering
Levering av varen fra Living Outlet til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal Living Outlet informere kjøper om leveringstid på kjøpstidspunkt og på mail.
Dersom vi har varen på lager vil vi normalt levere varen innen en uke etter at bestilling er mottatt, men i noen tilfeller som for eksempel ved høytider og black week kan forsinkelser oppstå på grunn av høy etterspørsel av levering og varetilførsel inn til lager.
Living Outlet skal sørge for at varen blir sendt til kjøperen, og plikter til å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er enten til lager, hjemlevering dersom dette er avtalt, eller hentested (Post i butikk, Bring/PostNord sine hentesteder).
Hjemlevering blir levert av LMT (Lund Møbeltransport) eller E18 Budet lokalt. Levering vil i utgangspunktet skje på dagtid mellom 08:00 og 16:00. Kveldslevering er kun tilgjengelig i enkelte områder som har nærhet til vårt sentrallager på Leiraveien 11 2000 Lillestrøm. Her vil LMT ta kontakt med kunden på SMS direkte. Kunde MÅ svare på denne SMS for å få levering.
Dersom innbæring er avtalt så er det kjøpers ansvar og gjøre plass til ordren. Dette innebærer å rydde unna ting slik at sjåførene kommer inn inngangsdør, gang, oppholdsrom osv. Om kjøpers ting blir skadet under innbæring kan ikke Living Outlet stå økonomisk ansvarlig da det er kjøpers ansvar å gi tilstrekkelig plass for innbæring av sin ordre. Sjåførene som bærer inn møblene for deg har på vernesko og går inn med sko på grunn av HMS.
I områder hvor kveldslevering er tilgjengelig vil dette bli informert om i kassen før bestilling er fullført.
Varene leveres på pall til nærmeste inngangsdør på bakkenivå om ikke annet spesifikt er avtalt.
Dersom leveringen av varene blir forsinket, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om dette. Vi vil sørge for videre informasjon om og eventuelt når levering kan skje, eller om varen er utsolgt.
Levering til andre steder i landet vi skje med Bring, PostNord, Norlines, Midtgaard Transport, Bodø Transport, Pleym Transport for postnummer (9700-9990), ColliCare, Myhre frakt eller annen lokal transportør. Kjøper vil bli informert om hvilken transportør som utfører oppdraget når varen sendes fra vårt lager.
Om varen blir sendt med Bring/PostNord vil kjøper kunne følge status av sendingen i Post eller PostNord appen. Dersom annen transportør leverer vil kjøper bli informert om dette og få kontaktinformasjon til sjåfør og eventuelt sporingsnummer.
Disse transportørene er ikke behjelpelig med innbæring, montering, retur av emballasje og kast av møbel. Levering vil skje på gateplan.
Du har også mulighet for å velge en annen leveringsadresse enn din private adresse.
Living Outlet leverer KUN til Fastlands-Norge.
Kjøper er ansvarlig for at ordren kommer inn inngangsdør før levering vil finne sted. Senger og sofaer er store varer og trenger plass for å komme inn dører, gang, trappeoppganger osv. Kjøper er ansvarlig for å gjøre tilstrekkelig mål på forhånd for å være sikker på at ordren kommer inn i hus.
Kjøper er selv ansvarlig for å dekke fraktkostnadene tur/retur for ordre som ikke kommer inn.
8. Uavhentede pakker
Dersom varen sendes til deg som postpakke og du ikke henter pakken på ditt lokale postkontor innen 14. dager, vil pakken bli returnert til vårt lager i Oslo. Du vil da som kunde måtte dekke de reelle fraktkostnadene tur/retur + inntil 200 kr i gebyr for andre omkostninger. Et slikt gebyr kan ikke ilegges kjøpere under 18 år.
Gebyret skal maksimalt dekke selgers faktiske kostnader. Det samme gjelder også hvis du nekter utlevering av varer bestilt med hjemlevering og/eller gjør det utilgjengelig for levering i de tidsrom som fremkommer i bestillingsløsningen i vår nettbutikk.
Fraktkostnadene tur/retur + inntil 200 kroner blir fratrukket ditt tidligere innbetalte beløp før ditt tilgodehavende tilbakebetales. Om du har valgt å betale med faktura eller delbetaling vil fakturabeløpet reduseres til de reelle fraktkostnadene + 200 kr. Eventuelt økes om det originale beløpet er lavere.
9. Risikoen for varen
Risikoen for varen overtas av kjøper når varen er i kjøpers besittelse. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.
10. Undersøkelsesplikt av varen
Når du mottar varen, anbefales det at du i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler. Undersøk alltid varen før du tar den i bruk. Synlige skader må påpekes til transportør ved mottak. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har skjulte skader eller mangler, må vi ha beskjed om dette innen 5 dager. Denne fristen MÅ overholdes da en eventuell reklamasjon i forbindelse med skader som har oppstått under frakt må fremmes til vår transportør i løpet av 7 dager etter mottak av varen. Ved skader send oss en epost med dokumentasjon i form av bilder. Bilder av skaden, emballasjen og/eller mangelen til post@livingoutlet.no med informasjon om omfanget. Alle skader må dokumenteres med bilder. Skjulte skader som først meldes oss etter fristen vil automatisk bli avvist av transportøren.
11. Angrerett
Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettlovens bestemmelser (7). Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert.
Som forbruker har du i henhold til Angrerettloven 14 dagers ubetinget angrefrist når du handler på livingoutlet.no eller en av våre butikker. Det betyr at dersom du angrer kjøpet ditt, kan du innen 14 dager fra du mottok varen eller den ble stilt til din disposisjon gi oss beskjed om at du ønsker å benytte deg av angreretten. Vi anbefaler at dette gjøres skriftlig til vår epostadresse post@livingoutlet.no
Hele returkostnaden skal, i henhold til Angrerettloven, håndteres og dekkes av forbrukeren selv. Varen som returneres må være pakket slik den ble sendt, og være i vesentlig samme stand som da du mottok den. Husk at også emballasjen er en del av produktet. Om det foretas undersøkelser eller bruk av et produkt utover det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjonalitet og dette medfører en reduksjon av varens verdi, kan Living Outlet gjøre fratrekk i ditt tilgodehavende tilsvarende verdien av verdiforringelsen som følge av undersøkelsen eller bruken. Det er forbruker som har risikoen for varene ved retur så sørg derfor for at sendingen er tilstrekkelig emballert og send fortrinnsvis varen som en sporbar sending. Ved benyttelse av angreretten må du innen rimelig tid sørge for at varen blir sendt i retur.
Varen må leveres tilbake på samme måte som den ble levert. Om den opprinnelige sendingen ble levert med budbil til din privatadresse, arbeidsplass el. må varen leveres tilbake på samme måte. Sendinger som skal i retur med budbil adresseres til følgende adresse:
Living Outlet AS, Leiraveien 11, 2000 Lillestrøm.
Om den opprinnelige sendingen ble levert som postpakke til postkontor, post i butikk, el. kan varens sendes i retur som postpakke. Sendinger som skal i retur som postpakke adresseres til følgende adresse:
Living Outlet AS, Leiraveien 11, 2000 Lillestrøm.
Når varen er ankommet i retur og kontrollert plikter Living Outlet seg til å tilbakebetale eller slette din opprinnelige faktura (avhengig av valgt betalingsmetode). Tilbakebetaling eller sletting av faktura gjøres innen 14 dager etter at vi har mottatt eller fått retursendingen stilt disponibel for oss.
12. Reklamajson
Dersom det foreligger en feil eller mangel ved varen må du innen rimelig tid, gi Living Outlet beskjed om at du vil påberope deg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år.
Av bevishensyn anbefaler vi at du påberoper deg mangelen skriftlig til post@livingoutlet.no. Ved påberopelse av en mangel anbefaler vi at feilen/mangelen dokumenteres i form av et eller flere bilder allerede ved første henvendelse for hurtigere behandling av saken.
Dersom det foreligger en mangel ved varen og dette ikke skyldes forhold på kjøpers side og du har reklamert innen gjeldende frister kan kjøper i henhold til reglene i Forbrukerkjøpsloven, kapittel 6 holde kjøpesummen tilbake, kreve retting eller omlevering, kreve prisavslag, kreve heving (kun dersom mangelen er vesentlig) eller kreve erstatning.
Retting eller omlevering skal skje innen rimelig tid og Living Outlet kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering av denne samme mangelen, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig. Living Outlet kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder Living Outlet urimelige kostnader.
Dersom mangelen ikke kan rettes eller omleveres kan kjøperen kreve et forholdsmessig prisavslag. I stedet for prisavslag kan kjøperen kreve heving av kjøpet dersom feilen er vesentlig og retting eller omlevering ikke lar seg gjøre.
Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.
Living Outlet er ikke ansvarlige for indirekte tap som følge av mangler med mindre tapet skyldes grov uaktsomhet eller med fortsett.
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med Living Outlet. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingsretten. Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.
13. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.
Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.
Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.
Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.
Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.
14. Personvern
Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.
Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning.
Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.
15. Endringer i salgsbetingelser
Living Outlet forbeholder seg retten til å endre nåværende vilkår. Herunder som følge av lovgivninger.
16. Copyright (kopibeskyttelse)
Alt innhold på nettsiden livingoutlet.no, på våre sosiale medier (Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Snapchat) og i andre markedsføringssammenhenger er beskyttet av blant annet opphavsretts-, markedsførings-, og varemerkelovgivning. Dette innebærer blant annet bilder, firmanavn, tekster, informasjon om produkter, osv.
Innholdet kan ikke kopieres, lastes ned eller på annet vis benyttes uten skriftlig samtykke fra Living Outlet AS.
17. Kildeliste
1. Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.
2. Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren (kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling.
3. Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.
4. Jf. mønsteravtale utarbeidet av det felles kontraktsutvalget for Sparebankforeningens og Finansnæringens hovedorganisasjon – Avtalevilkår for kredittkort og faktureringskort – forbrukerforhold punkt 12 og mønstervilkår utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens hovedorganisasjon for betalingskort punkt 11.
5. Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m.
6. Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de ikke kan stifte gjeld jf. lov av 22. april 1927 om vergemål for umyndige (vgml.) § 2.
7. Lov av 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).
9. Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling.
10. Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.
11. Gebyr kan ikke avkreves personer under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld jf. vgml. § 2.
12. Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger.